Stimată Doamnă Secretar de Stat,
În urma ședinței din 26.01.2021, vă înaintăm propunerile Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR) pentru modificarea OUG 224/2020. Considerăm că modificările propuse vor contribui la implementarea echitabilă a actului normativ, compensând parțial pierderile suferite de turismul balnear în urma pandemiei.
În continuare vă prezentăm cele 4 propuneri ale OPTBR pe textul de lege, cu notă de fundamentare:
1. Text OUG 224/2020 formulare MEAT
Art. 2 – (1) Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în vederea acoperirii parțiale în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN enumerate la art. 3 alin (2), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere unică.
Text OUG 224/2020 propunere OPTBR
Art. 2 – (1) Ajutorul se acordă beneficiarilor sub
forma unor granturi în vederea acoperirii parțiale în cuantum de 20% din baza
de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN
enumerate la art. 3 alin (2), în anul
2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere unică persoană juridică, persoană fizică autorizată,
întreprindere individuală sau întreprindere familială.
Prin formularea propusă se evită impedimentul ca limita de 800.000 euro să se aplice la grupul de societăți în cazul întreprinderilor legate. Pandemia a lovit chiar mai puternic societățile mari, iar faptul că acestea sunt considerate intreprinderi legate, având un acționar majoritar comun, limitează posibilitatea acestora de a primi ajutorul compensatoriu.
2. Text OUG 224/2020 formulare MEAT
”Art. 3 alin (2) Beneficiarii prezentei scheme sunt agenţii de turism care dețin licențe de turism valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare care dețin certificate de clasificare valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentaţie,
care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.”
Text OUG 224/2020 propunere OPTBR
” Art. 3 alin (2) Beneficiarii prezentei scheme sunt agenţii de turism care dețin licențe de turism valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare care dețin certificate de clasificare valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, 8690 structuri de alimentaţie,care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.”
Societățile de turism balnear, puternic afectate de pandemie, au în mod obligatoriu și o bază de tratament prin care contribuie la imbunătățirea sănătății populației. Bazele de tratament funcționează sub CAEN 8690 ”Alte activități referitoare la sănătatea umană” și sunt integrate în structura hotelieră. În formularea inițială veniturile, respectiv diminuarea veniturilor din această activitate, nu au fost luate în considerare la calcularea valorii sprijinului financiar. Prin această modificare nu se lărgește sfera beneficiarilor (aceștia vor fi doar hotelurile, restaurantele și agențiile de turism), dar baza de calcul a grantului va fi mai echitabilă, ținând seama și de componenta de tratament a serviciilor turistice balneare.
3. Text OUG 224/2020 formulare MEAT
Art 3 alin (7) Întreprinderile beneficiare trebuie să îndeplinească şi următoarele condiţii pentru a fi eligibile:
a) nu au mai primit un alt ajutor conform secţiunii 3.1 din Comunicare sau, dacă au primit, ajutorul primit însumat cu cel primit în baza prezentei scheme nu depăşeşte 800.000 euro;
b) nu se află în insolvenţă la momentul înscrierii în cadrul schemei de ajutor de stat.
Text OUG 224/2020 propunere OPTBR
Art 3 alin (7) Întreprinderile beneficiare trebuie să îndeplinească şi următoarele condiţii pentru a fi eligibile:
a) nu au mai primit un
alt ajutor conform secţiunii 3.1 din Comunicare sau, dacă au primit, ajutorul
primit însumat cu cel primit în baza prezentei scheme nu depăşeşte 800.000 euro;
b) nu se află în insolvenţă la momentul înscrierii în cadrul schemei de ajutor de stat.
Considerăm că de îndată ce finanțarea grantului se realizează de la bugetul național și nu din fonduri U.E, această limitare nu ar fi necesară, fiind un program independent de OUG 132/2020 si IMM Invest.
4. Text OUG 224/2020 formulare MEAT
Art. 6 – (1) Modalitatea de înregistrare și acordare a ajutoarelor va fi detaliată în procedura de implementare a schemei menționată la art. 10.
(2) În vederea acordării ajutorului, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului va verifica corespondența dintre cifra de afaceri anuală obținută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 și 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile certificate și asumate de către expertul contabil și de către auditorul financiar, după caz. În cazul în care există neconcordanțe între aceste valori, aplicantul va primi decizie de respingere.
Text OUG 224/2020 propunere OPTBR
Art. 6 – (1) Modalitatea de înregistrare și acordare a ajutoarelor va fi detaliată în procedura de implementare a schemei menționată la art. 10.
(2) În vederea acordării ajutorului, Ministerul
Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
va verifica corespondența dintre cifra de afaceri
anuală obținută din activitatea eligibilă aferentă anilor
2019 și 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul
de înscriere, cu valorile certificate și asumate de către expertul contabil și
de către auditorul financiar, după caz. În cazul în care există neconcordanțe
între aceste valori, aplicantul va primi decizie de
respingere va
trebui să ofere clarificări .
Considerăm că sancțiunea este prea drastică pentru o neconcordanță, care poate să provină de la interpretări diferite ale unor acte normative și nu se justifică respingerea în totalitate a solicitării.
Cu deosebită considerație,
Nicu RĂDULESCU
Președinte OPTBR
Akos MOLNAR
Președinte
Comisia Juridică OPTBR