Organizația Patronală a Turismului Balnear din România (OPTBR), singura organizație patronală din turismul românesc care reprezintă interesele agenților economici din turismul balnear, având membri în toate stațiunile balneare, vă solicită respectuos sprijinul pentru o suplimentare a bugetului alocat în anul 2021 pentru biletele de tratament balnear distribuite prin Casa Națională de Pensii Publice.
Premise
Prin proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2021, s-au propus sumele pentru numărul total al biletelor de tratament balnear, care se vor acorda în anul 2021 prin sistemul organizat şi administrat de Casa Naţională de Pensii Publice și care poate fi finanţat din bugetul asigurărilor sociale de stat la capitolul „Asigurări si asistență socială”, titlul “Asistenţă socială”, articolul “Ajutoare sociale”, alineatul “Ajutoare sociale în natură”, în valoare de 200.000 mii lei (conform Notei de fundamentare a Hotărârii de Guvern nr. 321/17.03.2021). Aceasta sumă propusă este net inferioară celei alocate în anul 2020 (370.314 mii lei).
Conform art. 122 alin. (1) din Legea 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, locurile de tratament balnear se asigură în unitățile de tratament din proprietatea CNPP și, în completare, prin contracte încheiate, potrivit legii, cu alte unități de profil. De asemenea, prin Hotărârea de Guvern nr. 321 din 17.03.2021 numărul de locuri alocate către unitățile proprii ale CNPP (TBRCM) este și în anul 2021 tot de 59.926 de bilete de tratament balnear, la fel ca în anul 2020. Din acest motiv, diminuarea bugetară afectează în totalitate și în mod direct doar agenții economici de profil. Calculând la valorile neindexate cu indicele de creștere a prețurilor, față de alocarea rămasă de 249.330 mii lei din anul 2020, în 2021 se distribuie operatorilor economici numai 79.016 mii lei, deși numărul de serii este mai mare, datorită faptului că nu mai este organizată procedura de atribuire, contractele subsecvente încheindu-se în baza Acordurilor cadru deja semnate pentru 3 ani (2020-2021). S-a alocat în anul 2021 numai 31,69% din valoarea alocată în anul 2020.
Menționăm că în pofida raportului de la Consiliul Concurenței, care arată clar că unitățile proprii ale CNPP și agenții economici ar fi trebuit tratați de la egal la egal, măsura tăierii bugetului a afectat doar agenții economici nu și TBRCM.
Potrivit Raportului procedurii de achiziție publică de servicii de tratament balnear, cazare și masă pentru beneficiarii biletelor eliberate de Casa Națională de Pensii Publice pentru perioada 2020-2022, nr. L2743/26.05.2020, s-a stabilit o valoare totală a Acordurilor cadru încheiate cu operatorii economici admiși de 805.465 mii lei/3 ani (49 serii). Scăzând cele 10 serii efectuate în anul 2020 (chiar dacă acestea nu au fost valorificate integral) și împărțind valoarea rămasă la cei doi ani egali, se obțin 320.542 mii lei minim de alocat pentru anul 2021 agenților economici pentru încheierea Contractelor subsecvente, plus valoarea indexării cu indicele de creștere a prețurilor. La această sumă ar fi trebuit adaugată, în proiecția bugetară, valoarea totală a biletelor ce vor fi distribuite în unități de tratament din proprietatea Casei Naţionale de Pensii Publice (TBRCM).
În Expunerea de motive pentru fundamentarea proiectului de Buget al asigurărilor sociale de stat pentru anul 2021, sectiunea a 4-a, se identifica un excedent bugetar de 142.930 mii lei aferent sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale. Acest excedent ar putea constitui sursa de suplimentare pentru prezenta cerere.
Important de subliniat este faptul că numărul biletelor de tratament balnear ce se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare este un procent de maxim 15% din numărul total de bilete de tratament. Pentru restul de 85% din totalul biletelor distribuite (doar în limita alocării bugetare anuale), beneficiarii achită o contribuție proprie de 50% din valoarea propriei pensii, astfel ca se poate ajunge chiar în situația în care titularii biletelor de tratament să achite integral contravaloarea acestor servicii. Aceasta reprezintă o sursă importantă de venit pentru bugetul de stat, care acoperă din efortul financiar public, iar suplimentarea numărului de bilete alocate la nivel național ar putea aduce și venituri suplimentare din aceasta sursă.
Cererea de suplimentare a prezentei alocari bugetare este absolut
justificată din urmatoarele motive:
MOTIVE SOCIALE
– suplimentarea solicitată ar avea un impact pozitiv asupra beneficiarilor direcți – pensionarii. Conform datelor publicate de catre INS, în anul 2020 numărul mediu de pensionari a fost de 5.128.000 persoane, iar alocarea bugetară prezentă ar pemite în anul 2021 accesul la serviciile de tratament balnear a numai 106.100 de pensionari, respectiv a unui procent de 2,06% din total. Marea lor majoritate au nevoie vitală de aceste servicii medicale, a căror efecte benefice asupra sănătății au fost dovedite pe parcursul a sute de ani, tratamentul balnear aducând reale beneficii stării de sănătate a pacienților – scade nevoia de medicamente și de spitalizare. Totodată, serviciile medicale din centrele de tratament balnear sunt oferite la un preț derizoriu, față de serviciile medicale din spitale si clinici, maxim 120 lei/zi/persoană – pachet complet – servicii medicale, alimentație publică și cazare, față de tarifele de spitalizare care variază între 350 și 1100 lei/zi/pacient. Un factor important în contexul de față este acela că tratamentele balneare contribuie de asemenea cu succes în recuperarea pacienților post COVID-19, motiv pentru care numărul persoanelor care să poată beneficia de aceste servicii medicale ar trebui chiar suplimentat, daca nu măcar menținut;
– pe plan internațional statele din U.E. sprijină turismul balnear (Franța, Cehia,Ungaria), care pe de o parte este un turism social, pe de altă parte prestează servicii medicale;
– impactul pozitiv al unei suplimentări a bugetului alocat biletelor de tratament balnear se manifestă și indirect asupra altor categorii implicate – scăderea ratei șomajului în ceea ce privește angajații din acest domeniu, mai ales a personalului specializat precum medici balneologi, asistente BFT, dieteticieni, etc., astfel că presiunea asupra bugetului de stat va fi diminuată; locuitorii din stațiunile balneare sunt în cea mai mare proporție dependenți, din punct de vedere al veniturilor realizate, de activitatea centrelor de tratament;
– în stațiuni
balneare se prestează servicii medicale care sunt necesare în tratamentul
persoanelor, beneficiari ai biletelor de tratament de la CNPP. Prin diminuarea
numărului de bilete, există riscul ca unele persoane să nu aibă acces la aceste
servicii medicale, fapt care poate afecta sănătatea acestor oameni.
MOTIVE ECONOMICE
– turismul balnear a fost un domeniu aflat intr-o situatie dificilă încă dinaintea izbucnirii pandemiei, iar odată cu aceasta lucrurile s-au agravat, existând chiar riscul ca unele din puținele locații care valorifică resursele terapeutice din România, unice în Europa, să dispară definitiv; o politică de sprijin, chiar și proactiv, este esențială pe termen scurt, mediu și lung;
– industria ospitalității a fost grav afectată de pandemia de coronavirus izbucnită în anul 2020 si orice sursă suplimentară de venit ar putea diminua din rezultatele economice dezastruoase înregistrate, ar reduce pericolul ca societățile din domeniu sa fie supuse procedurilor de insolvență, faliment sau alte situații ireversibile; creșterea ratei șomajului ar fi în acest caz o situatie inevitabilă. În schimb, susținerea proactivă a activității agenților economici din turismul balnear, prin suplimentarea numărului de bilete alocat, ar reduce semnificativ nevoia de suport financiar înregistrată în prezent și acoperită prin măsuri precum șomaj tehnic, indemnizație pentru timp redus de lucru, etc. Ceea ce ar însemna o reducere a efortului bugetar aferent acestor masuri;
– numărul de serii efectiv realizat în anul 2020 a fost de doar 10 serii în loc de 15, așa cum a fost cuprins în documentația de atribuire; începerea cu întârziere a seriilor a fost cauzată de prelungirea procedurii de evaluare, dar și de restricțiile de funcționare pentru activitățile de tratament balnear;
– în cele 10 serii, în care s-au prestat efectiv serviciile, nu s-au putut realoca biletele nevalorificate în cele 5 serii, care nu se mai încadrau calendaristic până la sfârșitul anului 2020; acest lucru a fost cauzat de numărul de locuri maxim ofertat și disponibil, de capacitatea maximă de prestare a fiecărui operator economic pentru fiecare serie, care nu poate fi suplimentată;
– numărul de locuri contractat de operatorii economici în baza Contractelor subsecvente pentru anul 2020 a fost în mare parte diminuat la cererea prestatorilor, pentru că măsurile restrictive privind combaterea răspândirii coronavirusului să poată fi puse în aplicare, iar beneficiarii biletelor sa nu fie puși în pericol epidemiologic la prestarea serviciilor de cazare, masă și tratament; în acest sens, operatorii economici au întreprins eforturi financiare consistente pentru prestarea în deplină siguranță a serviciilor și au înregistrat pierderi în urma nevalorificării integrale a capacităților de cazare, masă și tratament;
– numărul de bilete de tratament, cazare și masă efectiv prestat a fost semnificativ mai redus față de cel contractat; beneficiarii acestor servicii sunt afectați de diverse afecțiuni și/sau sunt în etate, fiind incluși in categoria persoanelor cu risc ridicat în ceea ce privește urmările îmbolnăvirii cu SARS-CoV2; din acest motiv, beneficiarii au avut temeri pentru achiziționarea biletelor și deplasarea în stațiunile balneare;
– numărul de bilete nevalorificate în decursul anului 2020 a fost reportat, prin diminuarea contractelor subsecvente încheiate și, astfel, pentru valorificarea lor, bugetul alocat în cei doi ani rămași în cadrul Acordului cadru necesită a fi suplimentat;
– prin funcționarea unităților de turism balnear se plătesc taxe și impozite locale, se plătesc contribuții și impozite pe venituri salariale, iar prin închiderea acestora salariații sunt trimiși în șomaj, societățile intră în faliment.
Acestea sunt motivele pentru care o suplimentare a bugetului alocat în anul 2021 pentru biletele de tratament balnear distribuite prin Casa Națională de Pensii Publice, respectiv a Bugetului asigurărilor sociale de stat, capitolul „Asigurări si asistență socială”, titlul “Asistenţă socială”, articolul “Ajutoare sociale”, alineatul “Ajutoare sociale în natură” este oportună și imperios necesară. Suplimentarea bugetară solicitată reprezintă un efort bugetar minim față de însemnătatea efectelor economice pozitive asupra operatorilor economici direct implicați.
În consecință, OPTBR, în numele membrilor săi, vă solicită o audiență, Domnule Prim-Ministru, la care să participe si Doamna Raluca Turcan, Ministrul Muncii și Protecției Sociale, în cadrul căreia societățile de turism balnear să aibă posibilitatea de a prezenta aceste aspecte, să discute suplimentarea bugetului CNPP printr-o rectificare bugetară, măsuri de care depinde viitorul turismului balnear românesc.
Cu deosebită considerație,
Nicu RĂDULESCU
Președinte OPTBR